الجمعة، 20 يوليو 2007

بلدنا امانة فى ايدينا




مشربتش من نيلها
جربت تغنيلها
جربت فى عز متحزن تمشى فى شوارعها وتشكيلها
ممشتشى فى ضواحيها
طيب مكبرتش فيها
ولا ليك صورة على الرملة كانت على الشط فى موانيها
دور جوالك تلاقها هية الصحبة وهية الاهل
عشرة بلدى نسينها على البال مش سهل
جايز ناسى لانك فيها مش واحشاك ولا غبت عليها
بس اسالوا عنها الى فارقها قال فى الدنيا مفيش بعديها


مع طوفان الاغانى الوطنية الى مش لاقية اى مبرر ليها الا ان هذة الاغنية وحدها شدتنى ولفتت نظرى ان اسمعها مش لانى بحب شرين لكن الن شرين متوظفة فى خدمة الاغنية بنوتة مصرية ذات ملامح مصرية قوى بنت بلد بجد كانت بسيطة فى لبسها مكياجها حتى مشهد الكحك ولمة العيلة فى عميلة كانت مصرية بجد الكلمات مفيهاش الكلام الكبير زى بنحبك يا مصر ولا اى شى ولا اطفال كتير لابسة ابيض معرفشى لازمتهم اية فى الاغنية واية الحكمة من الابيض يمكن انا مش بفهم المهم خلينا فى اغنيتنا لاقيتها خالية من اى تعقيد بسيطة فى كل شى فعلا مين فينا مفيش مكان فى مصر مبيفتكرشى فغية ذكريات جميلة او حزينة مين فينا مزعلشى مرة ونزل اشتكى همة للنيل او البحر فى الموانى او حتى شط الترعة فى الريف مين فينا يقدر يشيل حب البلد دة من جواة فعلا يمكن لاننا فيها مش حسين اننا بنحبها بس لو بعدنا او حصلها حاجة تلاقينا ملهفوين قوى عليها وعلى اخبارها واكلها وكل شى فيها فعلا بلدنا امانة فى ادينا ياريت ميبقاش بالاغانى بس نحاول ندور كدة جوانا هنلاقينا بنحب البلد دة قوى وعايزنها تكبر اكتر واكتر هى ام الدنيا الى لسة شابة تسمحولى اسيبكم واعيد الاغنية تانى

اة صحيح نسيت
بعيدا عن اى شعارات مستهلكة بعيدا عن اى رياء او نفاق
ولانى لست غير ابنة هذة البلد
ولانى مش فى التليفزيون ولا بعمل حديث تليفزيونى وبقول فية انا بحب مصر زى مكون بسمع كلام حافظاة انا فخورة انى ابنة هذة البلد مش عارفة انا كتبت كل الكلام دة لية بس حسيت انى عايزة اقولة الى كل مصرى ومصرية اعتز بكونك ابن هذة البلد وافخر بذلك مهما كانت سلبياتها محدش بيغير امة ولا بيشمئز منها مهما كبرت وكذلك محدش بيغير بلدة بلدنا امانة فى ايدينا

هناك 19 تعليقًا:

الطائر الحزين يقول...

السلام عليكم
بلادى و إن جارت على عزيزة وأهلى وان ضنوا على كرام

بجد والله كلنا بنحبها ونفسنا تكون افضل بلد فى الدنيا
ارك الله فيك

ايوية يقول...

شكرا الطائر الحزين للزيارة
فعلا بلدى وان جارت عليا عزيزة
بس هية مجارتشى علينا ولا حاجة ربنا يخلى بلدنا لينا

Hany يقول...


الأخت الكريمة
لو توقف حبناً لهذا البلد ستموت
لكن الحب ليس كلام أغاني
أو شعارات جوفاء
كلنا نحبها ، ونحلم أن نراها أفضل لكن الأحلام لا تتحقق من تلقاء نفسها ولكنها تتحقق بالعمل علي تحقيقتها

أعجبي هذا الموضوع وطريقة عرضك له
مع وافر تقديري

Abeer يقول...

ده وانتي مطلعة عيني
بحبك مووووووووت

ايوية يقول...

طبعا هانى مش بالكلام ولا الاغانى هنغير شى
بس ممكن كلمة بسيطة تغير انسان وتفكرة تانى بشى نسية شرفت المدونة

عبير

فعلا عندك حق لازم نحب بلدنا مهما حصل لينا فيها شكرا للزيارة

دكتور مستكنيص يقول...

والله يابنتي انا واحد كنت ببقي هعيط أول مابسمع اغنية وطنية وبيجيلي حماس غريب وفعلا ابقي عايز ازاكر عشان مصر
لكن اما بدات احس انها سبوبة واستهتار بتفكيرنا وعقلنا زي دلوقت ولا عاد الشغل ده بياكل معايا
اغاني وطنية ايام الاستفتاءات والانتخابات كان مصر مرضعة تبقي أمنا وقت مانحب وتمشي والجديد بقي مصر بتتغير بينا كوكتيل اعلانات وافلام تسجيليه قبل وبعد وخلال اي نشرة او موجز او مسلسل او متش يحسسك كان مصر هي الجنة
كل الكلام ده خلي الواحد عنده برود ناحية الاغاني دي
لكن احنا لازم يكون حبنا لمصر غير حب الاغاني
بوستك جميل واتمني مكنش خرجت عن موضوعه
تحياتي

ايوية يقول...

شكرا دكتور مستكينس
على الزيارة عندك حق فعلا منا قولت ان فى وسط طوفان الاغانى الوطنية الى ملهاش معنى ولا مناسبة بس يمكن حسيت ان الاعنية دة قريبة منى
شكرا للزيارة

Abeer يقول...

د.مستكنيص

انا لحد الان لما بسمع اغاني عبد الحليم
صورة وعدا النهار
ولا حتى اوبريت عاش عبد الناصر عاش
بالرغم من اني لا ناصرية ولا بحب عبد الناصر
بجد بحس احساس غريب .. غير دلوقتي خالص
لما بسمع مشربتش من نيلها
لا اصل انا بشرب مياة مفلترة

ايوية يقول...

فعلا عبير الاغانى القديمة ليها وقع تانى على الواحد بتاثر فية قوى

aliaa يقول...

لولا احييكى ايه على البوست الجميل ده
وكلنا بنحب مصر فعلا لكن اللى بيحصل فيها هو اللى بيخلينا نزعل عليها ونتعصب وننفعل هو ده السبب لاننا بنحبها بنعمل كده زى ما الاب بيضرب ابنه عشان خايف عليه وبيحبه لكن برضو ده مش صح لكن على الاقل عاوزين نعمل حاجة نصلح بيها بلدنا لكن مش بالعنف
ياريت تبقى تبعتيلى الاغنية دى عالميل

ايوية يقول...

علياء بلدنا حلوة قوى بس لو نحبها بجد وبتفكير وكل واحد فينا يعمل الى علية اكيد هتبقى احلى
شكرا للزيارة

MaMaDo يقول...

اولا
كان سؤال محيرنى
انا كنت مش بحب البلد او يمكن وا ان صغير مفكرتش فيها او سالت نفسى انا بحبها ولا لا
بس ليه انا و انا مش بميل ليها باى حب
ولما اسمع اغنيه وطنيه اعيط او ابقى عايز احطن البلد و اطير بيها

سيبك من كل الى بيقول انه مش بيحبها احنا كلنا بنحبها
مفيش حد بيحب مش بيحب امه
و الاغانى الوطنيه
عشان الى كان بيغنى الاغانى دى بيحب البلد اوى
عشان كده احساسه كل عادل قدر يحرك الحب الساكن الى فى قلوبنا
....
مرورا بكومنت مستكنيص و حتى عبير
فجد انا شايف و ان عمر ما الاغانى دى كان ليها وقتها
لان انا بسمع صوره الوقتى لعبد الحليم و يا حبيبتى يا مصر
لشاديه و ببقى عايز اطيربالبلد برده
يعنى مفيش وقت للاغانى دى و يمكن عمرها ما كان ليها مناسبه


معلش طولت
انا اصلا كنت هكتب ده فى بوست
بس يلا
تحياتى
:))))

ايوية يقول...

شكرا ممامدو للزيارة واحنا فعلا كلنا بنحب بلدنا حتى لو مغنيناش وقولنا بنحبك يا مصر

wahed يقول...

فعلا كلنا بنحب مصر العظيمه ,مهما كان فيه سلبيات بيعملها الشعب

wahed يقول...

بوست جميل احييكي عليه

دايما تمتعينا بموضوعاتك

تحياتي لكي

ايوية يقول...

شكرا وحيد واتمنى تكرار الزيارة

غمض عينيك يقول...

فعلا الاغنية جميلة اوي يا ايه
وانا كان ليا نفس التعليق على اللبس الابيض اللي مكانش له اي لازمة

تحياتي ليكي
محمد سمير

د /إياد حرفوش يقول...

يعجبني في هذا الموضوع كلمة للبابا شنودة و كلمة تانية تخص العبد الفقير
أما البابا فحين يقول مصر وطن يعيش فينا و ليست وطنا نعيش فيه

و اما كلمتي، فهي: الوطن كالأب و الأم، نحب منهما خصالا و نكره خصالاً، لكننا نحبهما اجمالا و نتألم لفراقهما أي ألم

Desert cat يقول...

هو بالرغم من انها مزعلانى لكن برضه بحبها وبفخر بيها جدا

اللعنة

وعندما يٱس من أن يزرة ملك النوم أو حتي يبعث لة احد من اتباعة وتعثرت قدماة في الظلام بحثا عن علبة المنوم الذي اجذم لة الصيدلى أن نصف قرص منه...